28 november 2023

Katherine* beloofde God na verlaten van de prostitutie

vervolg
Katherine* beloofde God na verlaten van de prostitutie andere vrouwen hieruit te helpen: ‘’Mijn droom is om een heleboel vrouwen te zien stoppen met dit werk’’
Vanity Wijnhamer

Katherine* is 3.5 jaar werkzaam geweest in het Red Light District. In een eerder artikel lazen we hoe zij in contact kwam met Frits Rouvoet van Bright Fame. In korte tijd groeide Katherine enorm in haar geloof. Vanuit dat geloof nam ze uiteindelijk de stap om het Red Light District achter zich te laten. Ze werd hierin persoonlijk door God geleid en deed dit verder helemaal zelf. In dit artikel lezen we hoe dit verliep, hoe zij moedig haar weg vervolgd heeft en hoe ze nu bijzonder gebruikt wordt door God.

‘’In mijn contact met God vroeg ik Hem waarom ik in deze situatie zat en hoe ik eruit kon komen. God zei mij: ‘Wees er blij om’. ‘Dat ben ik niet’, zei ik. Opnieuw zei Hij: ‘Wees blij, want Ik ga je gebruiken. Ik breng je hier uit. Niets doen. Zodra Ik je vertel dat je de stap kan nemen, doe het dan.’ In mijn wachten riep ik het weer uit naar God: ‘Wanneer, Heer? Ik wil dit niet meer. Hoe moet ik voor mijn familie zorgen?’ God zei: ‘Als de tijd er is, dan zal Ik het je vertellen en je zal er gewoon uit kunnen stappen. Ook zal je dit alles hier gesloten zien.’ Dat sprak Hij echt tot me en eind 2019 vertelde Hij me dat ik de stap kon nemen. Ik zei: ‘Maar als ik de stap zou nemen, dan zou ik alles toch gesloten zien worden?’ God zei: ‘Neem de stap en Ik zal alles sluiten’. Een paar maanden later, in 2020, was de lockdown. Alles was gesloten!’’

 

Vertrek

Op 31 december 2019 vertrok Katherine naar Bulgarije. Frits en zij hebben elkaar sindsdien nooit meer fysiek ontmoet, maar ze bleven in contact. De eerste periode was zwaar, omdat er een hoop psychische problemen naar boven kwamen: ‘’Ik had een grote depressie en paniekaanvallen, en vanwege het trauma was het moeilijk om aan het werk te gaan.’’

Hart om anderen te dienen

Frits bracht haar in contact met iemand die hij kende en die ongeveer in dezelfde stad woont. ‘’Ik ben er niet altijd en de afstand blijft. Het was belangrijk dat zij daar mensen zou hebben waar ze contact mee kon houden en die haar verder konden leiden. Deze mensen spraken ook Bulgaars, dus dat maakte het nog makkelijker. Op een gegeven moment ging zij daar helpen en diende ze ook in een kinderbediening. Na een tijdje kreeg ik het bericht dat ze was gedoopt! Dat was geweldig om te zien. Katherine heeft een hart dat altijd anderen dient. Ook hier in Nederland zei ze altijd: ‘Frits, als ik eruit ben zal ik de vrouwen helpen’.’’

Droom

Die belofte is ze niet vergeten. Als haar gevraagd wordt naar haar droom, zegt ze: ‘’Mijn droom is het Red Light District in Amsterdam voorgoed gesloten te zien worden. Ik wil een heleboel vrouwen uit dit werk zien stappen. Ik heb daar zoveel pijn gezien. Toen ik er zelf uit stapte, zei ik tegen God dat ik aan de vrouwen zal blijven denken. Ik dank God dat Frits daar is voor hen.’’

Al biddend de straat op

Maar ze zit zelf ook niet stil om haar droom werkelijkheid te zien worden. Sinds kort verblijft ze in Duitsland en werkt ze bij een stichting die vrouwen helpt die werkzaam zijn in de prostitutie. Al in de eerste week na haar komst in Duitsland, ging ze meteen al biddend de straat op. ‘’Ik bad: ‘God, ik weet niet waarom ik hier ben en ik weet niet wat ik moet doen. Doet U het maar.’ Na 20 minuten kwamen er twee vrouwen de straat in die vroegen of ik hier werkte en wat ik in de straat kwam doen. Ik zei: ‘Ik kom om hier te bidden voor de vrouwen’. Ze wilden meer weten, dus ik vertelde hen dat ik dit werk ook gedaan heb in Amsterdam en ik deelde mijn verhaal. Ze zeiden dat ze blij waren dat ik er was en dat het veel voor hen betekende. Een van de vrouwen vroeg ook of ik voor haar wilde bidden. Ze bedankten mij dat ik gekomen was en ze dankten God daar ook voor. Daarnaast zeiden ze: ‘Veroordeel de kerk niet, omdat ze niet komen om ons te helpen. Houd gewoon van ons’.’’

 

In gesprek met Bulgaarse vrouwen

Katherine ging vervolgens het christelijke kantoor voor de vrouwen binnen. Daar raakte ze aan de praat met Bulgaarse vrouwen. Een van hen zei: ‘Ik geloof niet in God en ik houd niet van de mensen die over Hem praten, maar jij hebt je verhaal verteld en ik geloof je. Ik vind je aardig en ik wil contact met je houden.’ Een andere vrouw pakte Katherine’s hand vast en zei: ‘Help me alstublieft, ik geloof in God’.

 

Vrouwen komen om te praten over God

Zo vruchtbaar verliep Katherine’s eerste dag op straat en de stichting vroeg meteen of ze ook contact wilde leggen met andere vrouwen. ‘’Als ik op straat ben, dan weet ik niet wat ik moet doen. Ik kan niets vanuit mezelf, maar ik bid gewoon en de vrouwen komen om te praten over God. Ze zijn zo blij om de verhalen te horen en ze houden van God. Ze hebben gewoon iemand nodig zoals Frits die hen een duwtje in de rug geeft.’’ Die persoon mag Katherine nu zelf voor deze vrouwen in Duitsland zijn.

Het duwtje in de rug waar Frits bij Katherine voor zorgde, deed hij niet uit eigen kracht. ‘’Ik pushte niet, maar ik denk dat het de relatie was die dat veroorzaakte. Als we in het Red Light lopen, dan zien de vrouwen niet mij, maar Jezus in mij. En dan zal er iets gebeuren. Net zoals we in de bijbel lezen dat er bij Zacheüs iets gebeurde toen hij Jezus ontmoette. Jezus vertelde hem niet dat hij verkeerd bezig was en een dief was. De ontmoeting veranderde zijn leven. Dat is geen pushen, maar dat is de Heilige Geest die iets doet.’’

Relatie opbouwen

Frits benadrukt ook een ander belangrijk punt: ‘’Ik zie vaak kerken en christenen vanuit heel Nederland en ook uit andere landen voor een dag, een paar dagen of hooguit een week in het Red Light District langskomen om de vrouwen te bedienen. Ik denk dat het zo belangrijk is om daar niet eenmalig, maar keer op keer te zijn en een relatie op te bouwen. Het is niet zo dat ik met iedereen daar vrienden kan worden, maar daarom is het belangrijk dat we meer christenen hebben die écht daar willen zijn. Om wekelijks of een keer in de twee weken langs te komen om een relatie met hen op te bouwen en een voorbeeld te zijn. Niet alleen te vertellen wie Jezus is, maar laten zien wie Jezus is. Ik denk dat wat ik doe een hele kleine start is. Ik geloof dat vrouwen zoals Katherine degenen zijn die de oogst binnenhalen in de wereld van de prostitutie.’’

Ik denk dat het zo belangrijk is om daar niet eenmalig, maar keer op keer te zijn en een relatie op te bouwen. Het is niet zo dat ik met iedereen daar vrienden kan worden, maar daarom is het belangrijk dat we meer christenen hebben die écht daar willen zijn.

Doneren

We zijn afhankelijk van donaties om vrouwen zoals Katherine te blijven helpen. Wil jij ook dat we doorgaan met dit werk? Doneer dan hieronder.

*Om privacy redenen maken we gebruik van een pseudoniem

**Dit artikel is eerder op 3 juli 2023 verschenen

Maak een donatie

Steun Bright Fame en help vrouwen uit de prostitutie

Maak een donatie