”Ik werd wakker met het beeld van een vrouw die achter het raam stond”
Annemieke Koelewijn is terug en hoé. De artieste, die met haar nummers als ‘Vergezicht’ en ‘in Alle Rust’ jarenlang aan de top stond van de gospelwereld liet zich raken door de Red Light en brengt samen met ons de single ‘Old Amsterdam’ uit. Het lied luistert als een vurig gebed voor de vrouwen op de Wallen.
Ha Annemiek. We hebben een tijdje niet van je gehoord. Waarom is dat?
‘’Zoals misschien bekend is ben ik in 2010 weduwe geworden. Daarna ben ik opnieuw getrouwd. Eigenlijk kon ik altijd nog wel schrijven, cd’s maken, het was mijn houvast. Maar de afgelopen jaren waren heel pittig. Met mijn nieuwe man, Klaas Roland, had ik een viswinkel gekocht. Er ontstond brand, alles was afgefikt. Ondertussen werd veel personeel ziek. Toen kwam corona tussendoor. Het gaf heel veel stress en ik wilde er voor mijn gezin zijn. Toch liet iets mij niet los: profetieën dat ik iets kon betekenen voor de vrouwen in de Red Light. ’’
”Ik zag een vrouw die op een kruk zat, verdrietig, de zoveelste klant…”
Wanneer ben je begonnen met schrijven?
‘’Iemand zei tegen mij: ‘’Ik zie je met Frits Rouvoet over de Wallen lopen.’’ Ik wist niet eens wie die hele Frits was, dus heb hem eerst maar even opgezocht op Facebook. Toen ben ik langsgegaan bij zijn organisatie Bright Fame, die vrouwen helpt om uit de prostitutie te stappen. Ik ging mee naar de Wallen en werd ontzettend geraakt door wat ik daar zag. Deze meiden zijn zó jong. En zo mooi. Het was enorm pijnlijk om ze achter het raam te zien.’’
De volgende ochtend werd ik wakker met een beeld. Ik zag een vrouw die achter het raam stond. Ze deed het gordijntje dicht, ging op een kruk zitten, verdrietig, de zoveelste klant was langsgekomen, gordijntje weer open, een schrale glimlach. Op dat moment kwamen de regels één voor één. Het gebeurde gewoon. Ik ben er mee naar Ralph van Manen gegaan en die was meteen enthousiast. Hij heeft een groot hart voor de minder bedeelden.’’
‘’Deze meiden zijn zó jong. En zo mooi.’’
Het lied is in het Engels maar het lijkt een soort van Amsterdamse smartlap.
‘’Dat sfeertje van Amsterdam zit erin, dat heeft Ralph expres gedaan. Het is grappig dat het in het Engels is, want ik was daar zelf best wel onzeker over. Mensen hadden namelijk tegen mij gezegd: ‘’Annemieke, je kan het het beste bij het Nederlands houden.’’ Ik voelde mij zo’n halve Mozes, al stotterend zong ik. Maar later kreeg ik van de Amerikaanse artiest, Bruce Smith, waarmee we samenwerkten de feedback dat het echt perfect Engels was. Dat was heel bijzonder.
We hadden gekozen voor Engels omdat Frits al eerder mijn nummer ‘Eenzaamheid’ laten horen aan Nederlandse prostituees. Die waren toen erg geraakt. Hij vroeg: ‘’Kun je niet iets in het Engels maken? Dan kunnen alle vrouwen het verstaan.’’ En inderdaad, ik heb een vriendin die helpt vrouwen in Thailand. Het nummer wordt nu zelfs geluisterd in Thailand, onder de vrouwen in de prostitutie daar!
‘’Ik voelde mij zo’n halve Mozes, al stotterend zong ik.’’
Wat hoop je dat dit nummer doet?
Lacht: ‘’Duhhhh, da’s toch duidelijk? Ik hoop dat de vrouwen die dit luisteren er hoop uit putten, erkenning vinden maar ook de Heilige Geest ervaren.
Mijn favoriete zin is: ‘’I whisper a prayer that you’’ll find your Saviour in Old Amsterdam.’’ Dat is voor mij de kern, de bedoeling. En ik hoop dat iedereen die het luistert een nieuw soort respect vindt voor vrouwen in de prostitutie. Die mensen zitten daar niet omdat ze het allemaal zo leuk vinden. En hoeveel procent zit er wel niet gedwongen?
Laatste vraag: is dit nou je comeback?
‘’Weet ik eigenlijk niet. Hoe God het wil. Ik laat het leiden. Ik voel mij wel heel erg thuis bij Bright Fame. Dus dat contact blijft. Ik hoop dat ik nog meer mooie dingen kan doen voor de vrouwen.’’