Als christenen moeten we in beweging komen: ’Waar waren de geestelijke vaders? We hebben dit met elkaar geaccepteerd’’
We hebben allemaal een beeld bij wat zich op de Wallen afspeelt: de ramen, de verlichting, de vrouwen, het publiek. Maar hoewel de vrouwen achter de ramen door duizenden ogen bekeken worden, zijn ze alles behalve zichtbaar. Wie vraagt zich af welke verhalen er achter deze vrouwen schuilgaan?
Dat nog te weinig mensen zich met die vraag bezighouden is iets waar de vrouwen zelf zich ook bewust van zijn. Frits Rouvoet van Bright Fame kreeg vorig jaar op zijn verjaardag een schilderij genaamd ‘ik ben zichtbaar’. Aan één kant zijn allerlei krantenartikeltjes te zien. De vrouw vertelt erbij: ‘’Heel veel mensen weten iets over ons te schrijven en hebben een mening over ons, maar dat is alleen over degene met dat masker. Degene die achter dat masker zit kennen zij niet. Frits, jij bent achter mijn masker gekomen. En niet alleen dat: je hebt mijn masker opengebroken, zodat ik zichtbaar ben geworden.’’
Heel veel mensen weten iets over ons te schrijven en en hebben een mening over ons, maar dat is alleen over degene met dat masker.
De mens achter de prostituee
De behoefte om werkelijk gezien te worden klinkt hierin door. Iets wat men misschien niet per definitie van de vrouwen verwacht. Frits omschrijft zelf één van de jonge vrouwen waar hij mee te maken heeft: ‘’een vrouw die er goed uit ziet, ze staat zogenaamd zelfstandig en uit eigen wil achter het raam en ze verdient goed. Kortom: ‘geslaagd’ voor de wereld. Maar gaandeweg ontdekte ik dat zij in een hele ingewikkelde zaak verwikkeld is. Ze is samen met een man die zo’n 20 jaar ouder is en ze hebben een zoontje samen. Hij kan zich op straat niet meer vertonen, omdat hij ieder moment opgepakt en uitgeleverd kan worden. Ze zit in een relatie waar ze helemaal niet in wil zitten’’. Wanneer Frits haar een compliment geeft over hoe zij met haar zoontje omgaat, barst ze in tranen uit. Ze hoort namelijk altijd alleen dat ze alles fout doet. ‘’Als je stapje voor stapje zo’n persoon gaat leren kennen, dan zie je op een gegeven moment niet meer de prostituee. Dan ga je de mens achter de prostituee zien. Onlangs heeft zij voor het eerst toegegeven dat zij uit de prostitutie wil, zodra zij kan.’’
Waar duizenden mensen langslopen en gericht zijn op het lichaam van de vrouwen, voelen zij het wanneer iemand hen écht ziet.
Een andere vrouw zei ooit tegen Frits: ‘Als jij langsloopt weet ik mij écht gezien’. Waar duizenden mensen langslopen en gericht zijn op het lichaam van de vrouwen, voelen zij het wanneer iemand hen écht ziet. Frits geeft aan tot op dat moment niet eens uitvoerig met haar gesproken te hebben. Simpele gesprekjes over het weer en kleine attenties zoals een bloemetje of een kerstcadeautje maken het verschil.
Legaal beroep
Dat is wat Frits zo raakt wanneer hij naar het schilderij kijkt. Sinds 2000 is prostitutie een legaal beroep. ‘’Dat betekent dat een uitkeringsinstantie tegen ieder meisje dat aan het solliciteren is en geen baan kan krijgen, kan zeggen ‘er is nog een seksclub waar ze een aantal vrouwen nodig hebben. Je kan daar solliciteren en anders heeft het gevolgen voor je uitkering’. Daar hebben we geen rekening mee gehouden bij het legaliseren. We laten met z’n allen in onze maatschappij iets toe waar we geen idee van hebben, maar waar we wel een mening over hebben. Als ik nu voor de klas sta en vraag wiens plannen het zijn om de prostitutie in te gaan, wordt er gelachen. De vrouwen die nu achter de ramen staan, zouden toentertijd ook hebben gelachen. Er is geen meisje, ondanks die hele pro-prostitutie beweging die het tegendeel beweert, dat er ooit van gedroomd heeft prostituee te worden. Er zit altijd een verhaal achter.’’
Er is geen meisje, ondanks die hele pro-prostitutie beweging die het tegendeel beweert, dat er ooit van gedroomd heeft prostituee te worden. Er zit altijd een verhaal achter.
Doodgewone vrouwen in abnormale omstandigheden
Met dat voor ogen loopt Frits met zijn team over straat: ‘’We willen de vrouw zien achter de prostituee. De vrouw met wie God een bedoeling had, degene die een goede moeder wil zijn of de dochter die voor haar familie in het buitenland werkt om bijvoorbeeld een operatie te betalen’’. De vrouwen voelen zich abnormaal, maar in feite zijn het doodgewone vrouwen in abnormale omstandigheden. Hun schaamtegevoel leidt ertoe dat zij veelal een geheim leven moeten leiden. Ze moeten liegen tegen hun familieleden over het werk dat ze doen. Ze leven met de angst dat er een foto van hen op internet kan verschijnen, die gevonden wordt door familieleden of vrienden. ‘’We hebben eens een meisje uit de prostitutie kunnen halen. Ze was blij toen ze een andere baan kreeg. Eindelijk kon ze écht iets laten zien aan haar familie.’’
Als christenen opstaan
Frits vindt dat we ons als christenen eigenlijk moeten schamen: ‘’Leviticus 19:29 zegt ‘Vaders, laat uw dochters niet hoereren’. Het gaat er hierin om dat er geen rampspoed en nog meer schandalen over het land gaan komen. Nou, waar waren de geestelijke vaders in 2000? Ik denk dat we als christenen op moeten gaan staan en werkelijk iets moeten laten horen. Ik liep eens met een groepje jongens over de Wallen. Ze kwamen huilend terug over alles wat ze daar gezien hadden. Ze schaamden zich. De vrouwen zelf schamen zich ook. Maar wij schamen ons als kerk niet zo, want we laten het toe.’’
Jongeren de kerk van nu
Dat steeds meer jongeren geraakt worden door het lot van de vrouwen is een positieve verandering die Frits opmerkt. ‘’Voornamelijk jongeren tot een jaar of 30 zie ik echt in beweging komen. Ze gebruiken allerlei kanalen, zoals social media, daarvoor. We zeggen natuurlijk altijd ‘jongeren zijn de kerk van de toekomst’ en dat is een waarheid, maar het is een halve waarheid. Ze zijn namelijk ook de kerk van nu. Ik denk dat we hen ook die mogelijkheden moeten gaan geven om in beweging te kunnen komen.’’
Komen zoals je bent
‘’Bij Jezus mag je altijd komen zoals je bent, ook als je achter het raam staat als prostituee. Dat is wat we de vrouwen ook willen bieden. Zolang ik het hele verhaal niet ken is het niet aan mij om te oordelen. Zelfs al heb je op de een of andere manier meegewerkt aan iets crimineels; het zijn omstandigheden die je daar gebracht hebben. Ik zie nog steeds het stukje masker en af en toe gaat het open, maar het is nog niet opengebroken. Ik denk dat dat belangrijk is: dat eerst dat masker weggaat en dan pas kan iemand zich ontwikkelen. Dat is waar wij echt op gericht zijn; dat die relatie er is. Het is niet alleen werk en het kan ook niet alleen je bediening zijn, het is deel van je leven. Zoals Jezus Zijn leven deelde mogen wij ons leven delen.’’
Het is niet alleen werk en het kan ook niet alleen je bediening zijn, het is deel van je leven. Zoals Jezus Zijn leven deelde mogen wij ons leven delen.
Bijbelse principes toepassen
Frits ziet dat jongeren echt iets voor ‘dat ene meisje’ willen doen en dat is iets waar we overigens als christenen in het algemeen van kunnen leren. ‘’Ik denk dat we allemaal ons kunnen uitstrekken naar die ene en daar schouder aan schouder mee kunnen staan, zodat die ene zichtbaar gaat worden. Dat geldt voor de hele maatschappij, ook voor je vervelende buren. Er zit altijd een verhaal achter en ik denk dat we op zoek moeten naar dat verhaal. Dat betekent dat je gewoon op iemand afstapt en vraagt: ‘Hey, zullen we een bakkie doen?’. ‘’Ik geloof dat als we gaan geven, dat we zullen ontvangen. Ik denk dat we die Bijbelse principes moeten toepassen en dat we moeten delen wat we hebben: onze tijd en energie.’’